Allergia I: bevezetés

Az allergia a szervezet túlérzékenységi reakciója. Olyan anyagokra, molekulákra alakít ki immunválaszt, amelyek egészséges emberben semmilyen tünetet nem okoznak, ártalmatlanok a szervezetre nézve.

Az allergia szervezeten belüli folyamataiban, az immunrendszerünk többféle sejtje vesz részt. A fő ok, a hirtelen hisztamin felszabadulás. Kezelését tekintve általában pont ezért antihisztamin vagyis hisztamin felszabadulás gátló vegyületeket alkalmazunk többek között. Tünetek enyhítése érdekében viszont más hatásmechanizmusú gyógyszerkészítményeket is alkalmazunk esetenként akár kombinációban.

Tüneteket tekintve nagyon változatosan jelentkezhet.

Okozhat szemviszketés, könnyezés, orrfolyás, orrdugulás, tüsszögés, légzés nehézség, asztma szerű tünetek, bőr kiütések, hasfájás, puffadás, hasmenés, súlyos esetben anafilaxiás reakció.

Allergiát könnyű összetéveszteni, bizonyos autoimmun kórképekkel és intoleranciákkal, de azok teljesen eltérő betegségek teljesen más kezelési lehetőségekkel.

Például étel allergia esetén a kialakuló hatás gyorsan bekövetkezik, kis mennyiségtől, kialakul és enyhétől a súlyos tünetekig bármi kialakulhat, akár életveszélyes állapot is.

Ezzel szemben táplálék intolerancia esetében a tünetek sokkal később órákkal később vagy napok múlva is kialakulhatnak, és ezek hátterében általában emésztéssel összefüggő problémák állnak. Az allergia tünetein kívül járhatnak egyéb tünetekkel mint a hízás vagy ízületi problémák.

Attól függően milyen súlyosan és milyen allergia érint minket, ehhez mérten kell a terápiát megválasztani, mely orvosi kompetencia, hogy milyen mono- vagy kombinált terápiát írnak elő vagy elég vény nélküli szereket alkalmazni. A tünetekre enyhébb esetekben találunk vény nélkül készítményeket, krémeket, orrsprayeket, szemcseppeket, tablettákat, szirupokat. De egy bizonyos tünet súlyosság fölött, vagy vannak olyan tünetek, amire már nem kapható vény nélkül készítmény.